موفقیت شغلی

سازگاری شغلی چیست؟ چگونه بدست می‌آید؟

زندگی، چیزی جز تغییرات مداوم نیست! این جمله به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی­‌گردد، زمانی که یک فیلسوف یونانی، کل فلسفه زندگی را پیرامون این جمله گسترش داد و بر این باور بود که تطابق با تغییرات، عنصر اصلی انسان بودن است. این تغییرات در هر زمینه­‌ای می­‌تواند باشد، اما همان‌طور که گفته شد مهم سازگاری با آن است.
شاید دغدغه اصلی بسیاری از انسان­‌ها سازگاری با شغل و یا محیطی که در آن مشغول به کار هستند، باشد. زیرا محیط کار، خانه دوم انسان است و این محیط هم­‌چون محیط خانه باید نیازهای روحی و روانی افراد را برآورده کند.
در این صورت ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه­‌ای خود پرداخته و صادقانه کار می‌­کنند. این همان سازگاری شغلی است که نقش مهمی در افکار و اعمال افراد بازی می­‌کند. در واقع سازگاری شغلی توانایی ایجاد تغییرات مثبت در طرز فکر و اعمال است، چه در جایگاه مدیر و یا کارمند باشید. قطعاً افراد زیادی روزهای اول کار، احساس ناراحتی و حتی استرس را تجربه کرده‌­اند، اما به زمان نیاز دارند تا بتوانند از پسِ چالش‌های جدید برآیند. چه بسا، از این چالش­‌ها با موفقیت عبور نکنند! پس امری کاملاً طبیعی است.
کافی است با اطلاعات و دانش کافی پیرامون این موضوع خودمان را بسنجیم تا مبادا با سرزنش خود یا دیگران روبه­‌رو شویم. با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا با سازگاری شغلی و چگونگی دستیابی به آن آشنا شویم.

سازگاری شغلی چیست؟

سازگاری شغلی حالت سازگار و مساعدِ روانی فرد نسبت به شغل مورد نظر پس از اشتغال است. به عبارت دیگر رفتارهایی که منجر به اجرای موثر و خوب وظایف مورد نیاز افراد و نگرش مثبت به سوی نقش کاری جدید می­‌شود، سازگاری شغلی است.

آمار نشان می‌­دهد که قسمت عمده زندگی هر کس صرف شغل و­ پیشه­‌اش می­‌شود که می­‌تواند به صورت دلخواه یا به اجبار باشد. پژوهش­‌ها نیز تأیید می­‌کنند که خشنودی شغلی با بهداشت روانی و امید به زندگی طولانی­‌تر ارتباط دارد.
اگر به نمونه‌هایی از سازگاری شغلی در داستان‌های موفقیت افراد و شرکت‌ها نگاهی بیندازید، بهتر متوجه خواهید شد، برای مثال تنیسور بزرگ، Roger Federer، با اقتباس از تاکتیک‌های بازی و مسابقه خود، نه‌تنها در بازی‌های مدرن، بلکه با جبران مسائل مربوط به قدرت و سرعت، در تنیس رکورددار شد، یا غول رسانه‌ای Netflix، سیستم خود را از ارسال نامه به ایمیل تبدیل کرد تا محتوای خود را با دنیای تکنولوژی سازگار کند و با تقاضای مشتریانش هماهنگ شود.

شرکت‌های بزرگ نیز، مانند Microsoft و Apple، سازمان‌های­شان را بر پایه "نوآوری" و "سازگاری شغلی" بنا کرده‌اند. با این کار، کارمندان مجبور هستند تا با تغییراتی که در مشاغل و شرایط کاری به وجود می‌­آید، سازگار شوند؛ چه این تغییرات مثبت و چه منفی باشند. کارمندان دنیای مدرن نیز باید پیوسته درمورد نرم‌افزارها، برنامه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات جدید بیاموزند و برتری داشته باشند.

این موارد و سایر عناصر تغییر یافته در دنیای پرسرعت تکنولوژی، به این معنی هستند که همیشه کارفرمایان به استخدام و تشویق کارمندانی مایل هستند که خیلی عالی سازگاری شغلی خود را در محیط کار نشان می‌دهند. پس شاید فکر کنید شما این توانایی را ندارید و ممکن است فرصت­‌های شغلی زیادی را از دست دهید! خیر، نگران نباشید زیرا قابلیت سازگاری شغلی، مانند بسیاری از مهارت­‌های دیگر اکتسابی است. چگونه؟

چگونگی دستیابی به سازگاری شغلی

همانطور که گفته شد، در کنار تمام توانایی‌هایی که باید در حوزه مدیریت کسب‌وکار داشته باشیم، سازگاری شغلی امری اکتسابی است. در ادامه 10 قدم موثر برای دستیابی به آن را بررسی می­‌کنیم، کافی است کمی وقت بگذارید و تمرین کنید.

قدم اول- انگیزه­‌تان برای رسیدن به هدف را تعریف کنید

تغییر برای اکثر افراد آسان نیست، به‌ خصوص اگر اوضاع فعلی، مناسب و نظم جدید جهانی در کار، از بی‌اطمینانی لبریز باشد. پس به پیشنهاد Jeff Boss مدیر سابق نیروی دریایی، ابتدا انگیزه خود را برای تغییرات، باید تغییر دهیم. چگونه؟ به‌ جای استفاده از عبارات ناخوشایند و منفی، دیدگاهی را پیدا کنید که برای‌تان الهام‌بخش باشد.
به‌عنوان مثال، به‌دنبال روش‌های باشید که توانایی‌هایتان را تقویت کنید، این اتفاق، فرصتی عالی است تا چگونگی پذیرش و انعطاف‌پذیری بیشتر را در محل کار بیاموزید. به این ترتیب اولین قدم اساسی برای موفقیت در سازگاری شغلی یافتن انگیزه‌ای است که سازگاری شغلی را برای شما راحت‌تر می‌کند.

قدم دوم- مشاهده کنید و یاد بگیرید

قطعاً افراد موفق، از اطرافیان خود مانند همکاران، خانواده، دوستان یا مربیانش چیزهایی را یاد گرفته اند. دلیل آن هم میلیون‌ها نفری که در شبکه اجتماعی YouTube  از خودشان فیلم‌های آموزشی می‌گذارند، است . شما وقتی آسان‌تر یاد می‌گیرید که بتوانید شخصی را مشاهده کنید که قبلا آن کار خاص را انجام داده باشد.

مشاهده دیگران هم‌چنین می‌تواند در برخورد با مشتری، رقبا و حتی مدیرتان به شما کمک کند؛ مانند ورزشکارانی که فیلم بازی رقبایشان را می‌بینند، دانستن اینکه شخص دیگری در موقعیت‌های معین چگونه فکر و عمل می‌کند، می‌تواند به شما کمک کند تا برای تغییرات و چالش‌ها خودتان آماده کنید. با این کار، شما می‌­توانید با مشکلات یا چالش‌های ناگهانی، سریع‌تر سازگار شوید.

قدم سوم- سوال کردن را فراموش نکنید

علاوه بر مشاهده، با سؤال ‌کردن نیز می­‌توان آموخت. وقتی تغییرات بزرگی در محیط کار اتفاق می‌افتند به‌وجود آمدن دلهره یا سردرگمی کاملاً قابل درک است. تنها راه مبارزه با آن، سؤال ‌کردن است تا بتوانید تمام تغییرات صورت‌ گرفته را به‌طور کامل درک کنید.
منظور این نیست که مانند یک کودک سه ساله رفتار کنید و پشت هر اتفاق تازه‌­ای یک "چرا" بگذارید.  سوال کردن باید اندیشمندانه باشد در این صورت به شما کمک می‌کند تا با تغییرات سازگار شوید و در طول تغییرات، کارتان را به‌درستی انجام دهید؛ با این کار، مدیران‌تان از شما قدردانی می‌کنند.

علاوه بر آن، کار تیمی هم به سازگاری شغلی کمک می‌کند. حتماً از همکاران‌تان سؤال کنید، شاید آنها برخی از جنبه‌های تغییر را بهتر از شما درک کرده باشند. هم­چنین ممکن است دوستان شما در سایر بخش‌ها‌ به اطلاعات مختلفی دسترسی داشته باشند. هرچقدر دانش بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید به سیستم جدید انتقال یابید و با آن سازگار شوید.

قدم چهارم- با خلاقیت به دنبال راه­‌حل­‌های جایگزین باشید

اگر فقط یک راه برای حل مسائل پیش روی‌تان دارید، در کارتان پیشرفت نخواهید کرد. استفاده از دانش و خلاقیت در یافتن راه‌حل‌های جایگزین برای یک مسئله، بسیار با ارزش است و نباید از آن غافل شد. در ضمن مدیران و کارفرمایان برای کسی که با ردشدن احتمالی نخستین ایده خود دل‌سرد نمی‌شوند و بلافاصله اندیشه دیگری را ارائه می‌دهد، بسیار ارزش قائل هستند. اگر به‌دنبال آن هستید که در سازمانی استخدام شوید، این اقدام نشان‌گر سازگاری شغلی شما با محیط و کار تیمی است.

علاوه بر این، چنین روشی برای جذب مشتری مفید است. فرض کنید که برای تبلیغ محصولات‌تان ایده‌ای دارید؛ ولی همیشه این احتمال وجود دارد که اولین اقدام شما، تأثیرگذار نباشد. داشتن گزینه‌ای اضافی، یکی از مهارت‌های مذاکره هست و نشان می‌دهد که می‌توانید با نیازهای مشتری سازگار شوید.

قدم پنجم- با فرآیند انتقالی در شغل کنار بیایید

اگر به‌طور ناگهانی به بخش جدیدی منتقل شوید که تجربه کمتری در آن زمینه دارید و یا حجم کاری بیشتری بر عهده شما باشد، ممکن است کمی نا امید شوید و یا حتی تهدید ازدست ‌دادن شغل‌تان نیز وجود داشته باشد، اما چیزی که مهم است باید با جریان پیش بروید.
این موقعیت بسیار مهم است، زیرا می‌توانید به مدیرتان نشان دهید که در فشار کاری بالا، چگونه می‌توانید عملکرد خوبی داشته باشید و با محیط جدید سازگار شوید. ابتکار عمل خود را در یادگیری نقش جدید به مدیرتان نشان دهید و از مهارت‌های سازمانی و مدیریت وقت‌­تان استفاده کنید تا سازگاری شغلی خودتان را اثبات کنید.

قدم ششم- اعتمادبه‌نفس خودتان را حفظ کنید

مشکلات در محیط کار کاملاً طبیعی است، اما نگرش شما می‌تواند به‌اندازه اقدامات‌تان مهم باشد. آرام و آماده باشید تا سریع و مطمئن تصمیم‌گیری کنید. تمرکز بر راه‌حل‌ها، بدون ترساندن یا شکایت همکاران و زیردستان‌تان نیز تأثیر مطلوبی خواهد داشت.
اگر بتوانید در رویارویی با مشکلات، اعتماد به نفس‌­تان را حفظ کنید، به دیگر کارکنان نیز الهام می‌بخشید که همچنان آرام و متمرکز بمانند.

قدم هفتم- کسب مهارت‌های جدید را فراموش نکنید

از هر فرصتی برای کسب مهارت‌های جدید در شغل‌تان استفاده کنید؛ برای مثال با  شرکت در دوره‌های آموزشی، نشستن در جلسات اضافی در زمینه کسب اطلاعات بیشتر درمورد تکنیک‌های فروش یا بازاریابی وحتی تدریس یا مربی‌گری.
این اطلاعات که با کسب مهارت به دانش­‌های قبلی شما اضافه می­‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا با تغییرات پیش‌رو سازگار شوید و همچنین مدیران، شما را به‌عنوان گزینه‌هایی بهتر برای ارتقای شغلی در نظر بگیرند.

فراموش نکنید که باید همیشه در حال یادگیری باشید تا به روز بمانید، زیرا بخش مهمی از استراتژی‌های توسعه شغل، همین کسب مهارت­‌های جدید است. شما با این کار به چشم‌انداز متفاوتی از شغل­تان دست پیدا می‌­کنید که به سازگاری شغلی شما کمک می­‌کند.

قدم هشتم- اهداف را دسته­‌بندی کنید

هدف­ گذاری و برنامه برای رسیدن به آنها، نقش مهمی در افزایش سازگاری شغلی دارد. هر گونه تغییر ناگهانی در این مسیر، می‌تواند چالش بزرگی را در زندگی روزمره‌تان ایجاد کند و سازگاری شغلی شما را نیز تحت تأثیر بگذارد، اما کلید حل این مشکل، تقسیم آن به وظایف کوچک‌تر است. زیرا پذیرش یک چالش بزرگ آسان‌تر می­شود، وقتی که لیست منظمی برای انجام کارها داشته باشید.

قدم نهم- مهندسی معکوس را فراموش نکنید

وقتی کسی با شکست مواجه شده باشد و استراتژ­ی­‌هایش جواب نداده باشد، تمایلی به شنیدن جمله "مثبت فکر کن" ندارد. با وجود این، روش مهندسی معکوس، حتی در مواقع فاجعه بهترین راه برای پیشروی محسوب می‌شود. تلاش کنید تا فاصله‌ای را به وجود آورید و مشکل را به‌صورت عینی مشاهده کنید.

مانند بسیاری از افراد موفق که از شکست به‌عنوان ابزار مناسبی برای یادگیری استفاده می‌کنند. به این صورت که وقتی فهمیدید چه اشتباهی رخ داده است، ایده‌هایی را درمورد چگونگی حل مسئله یا جلوگیری از تکرار همان اشتباه در آینده خلق کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

قدم دهم- از اشتباه کردن در شغل‌تان، نترسید

ترس از ریسک ‌کردن، یکی از عواملی است که می­‌تواند مانع پیشرفت در زندگی شغلی افراد شود. اگر درمورد شغل‌تان اطلاعات کافی دارید، در زمینه‌های مربوط به حرفه‌ خود متخصص هستید و از کارهای شما تقدیر و تمجید می‌شود، می‌توانید پذیرای چالش‌ها باشید.

روبه‌رویی با چالش‌های جدید و ریسک‌ کردن، گاهی به‌معنای اشتباه‌ کردن و قرار گرفتن در معرض شکست و انتقاد است، اما فوایدی زیادی دارد. با این کار شما قادر خواهید بود تا با تغییرات در فناوری، روند بازار، گردش کار، سبک‌ها و تئوری‌های مدیریت و سایر موارد آشنا شوید و نهایتاً به سازگاری شغلی برسید.

تا به اینجا سازگاری شغلی به خود شخص مربوط می­‌شود، اما آیا همین کافی است؟ خیر، عوامل دیگری نیز در کسب این مهارت موثر هستند که نباید اهمیت آنها را دستِ ­کم گرفت. در ادامه مقاله این عوامل می‌­پردازیم.

عوامل موثر بر سازگاری شغلی

همانطور که گفته شد، سازگاری شغلی یک مهارت اکتسابی است که مانند هر مهارت اکتسابی دیگر، تلاش خودِ فردا را می‌طلبد، اما کافی نیست و نیمی از آن به مدیر یا کارفرما برمی­‌گردد تا شرایط را برای سازگاری بهتر فراهم کند. به همین دلیل عوامل دیگری در این مسیر تأثیرگذار هستند که شامل:

1. پول

هر کارگر یا کارمند در قبال کاری که انجام می‌دهد باید به او پول داد، نه به این معنا که شخصیت او را پایین بیاورد، زیرا شخصیت کارمند مهم­‌تر از پولی است که به او می­‌دهیم. واقعیت این است پول نقش مهمی در انگیزه انسان­‌ها دارد و به سازگاری شغلی بهتر هم می‌­تواند کمک کند.

2. امنیت شغلی

امنیت شغلی گاهی از پول هم مهم‌­تر است، زیرا شخص علاقه‌­مند است که کارش دائمی باشد و مطمئن باشد که سال­‌ها می‌­تواند روی آن و درآمدش حساب کند. شاید به همین دلیل باشد که افراد زیادی به کارهای دولتی تمایل دارند و زودتر به سازگاری شغلی می‌رسند.

3. شرایط مساعد محیط کار

همانطور که برای تمیزی و آراستگی محیط خانه تلاش می­‌کنیم و برای­‌مان اهمیت دارد، قطعاً دوست داریم که در محیط تمیز، آراسته، جالب و خوشایند کار کنیم.  فنگ ­شویی و اثرات آن بر محیط کار می‌تواند نتایج خوبی بر عملکرد کارکنان داشته باشد و نباید نادیده گرفته شود.

4. فرصت پیشرفت

کارفرما و یا مدیر یک مجموعه اگر نتیجه خوب می­‌خواهد باید به کارکنانش فرصت بدهد تا ریسک کنند، خودشان را به چالش بکشند و مهارت­‌های­شان را به نمایش بگذارند. فرصت پیشرفت شغلی همیشه وجود دارد، کافی است شرایط فراهم شود تا رسیدن به درجات بالا را تجربه کنیم.

5. روابط شخصی

اخلاق در محیط کار حرف اول را می­زند. هر کس دوست دارد با افرادی کار کند که بین آنها محبت و ارتباط متقابل باشد و خبری از تبعیض بین کارکنان و ... نباشد.
شاید مجموعه‌­ای که دور هم جمع شده‌­اند، هر کدام با فرهنگ‌­های مختلف و عقاید متضاد باشند، که در چنین شرایطی هر گونه بحث و گفتمان طبیعی است، اما یک مدیر خوب با مدیریت اخلاقی درست و به‌­جا می­‌تواند این مشکل را حل کند و محیط مناسبی برای ارتباطات بهتر را فراهم کند.

6. هماهنگی با استعداد شخص

شخص زمانی از کار خود لذت خواهد برد که با استعداد بدنی و عقلی او یکی باشد. پس به سراغ کارهایی بروید که با استعدادها و مهارت­‌های شما سازگار باشد، در غیر این صورت موفق نخواهید شد یا زمان بیشتری باید صرف کنید. در حالی که اگر در مسیر علاقه و استعدادتان قدم بردارید، خیلی زودتر به سازگاری شغلی می­‌رسید.
اگر در کنار تمرین برای دستیابی به سازگاری شغلی، این عوامل هم مهیا شوند، روزهای خوبی برای عملکرد کارکنان پیش­ بینی می‌­شود، اما تأثیر نهایی بر نتیجه کار خواهد بود و قطعاً این پیامدها به همین­‌جا هم ختم نخواهد شد.

مزایای سازگاری شغلی

سازگاری شغلی مزایای زیادی بر زندگی شخصی و کاری هر فرد می­‌گذارد که مهم‌­ترین آنها عبارت است از:

1. متعهد بودن فرد

اولین و بهترین پیامد سازگاری شغلی، متعهد شدن فرد به کاری است که مسئولیت آن را برعهده گرفته است.  زمانی که فرد با شغل خود سازگار باشد مطمئناً روحیه مسئولیت پذیری دارد و نسبت به انجام امور و وظایف خود بدون نظارت فرد دیگر اقدام خواهد کرد.

2. سلامت فیزیکی و ذهنی

سازگاری شغلی باعث می شود که فرد از لحاظ روانی و فیزیکی عملکرد بهتر و سالم­‌تری داشته باشد. زیرا اگر به هر صورتی از کاری که انجام می­‌دهیم ناراضی باشیم، ذهن ما ناخودآگاه درگیر خواهد شد و عملکرد ما را تحت تأثیر می­‌گذارد.

3. افزایش بهره وری

زمانی که فرد از کاری که می­‌کند رضایت دارد، میزان تولید و بهره­‌وری آن افزایش می‌­یابد، برعکس اگر ناراضی باشد قطعاً به سازگاری شغلی نرسیده است و به نتیجه‌­ای که باید، نخواهد رسید. پس رضایت شغلی کارکنان بسیار مهم است.

4. کسب مهارت جدید

افرادی که با شغل خود سازگارند هستند، انگیزه کافی برای کسب مهارت­‌های جدید دارند و با این آمادگی پذیرش هرگونه تغییر، چالش و یا سِمَت جدید را دارند.
در کنار این پیامدهای مثبت، در نظر بگیرید افرادی که از شغل­‌شان رضایت کافی ندارند و تنها به جهت رفع نیازهای مالی مسئولیت آن را برعهده گرفته‌­اند. در چنین شرایطی هم کارمند و هم کارفرما متضرر می­‌شود و پیامدهای ناگواری به همراه دارد.

پیامدهای عدم سازگاری شغلی

تأخیر در حضور و تحویل کار

افرادی که از شغل خود رضایت کافی ندارند، به بهانه‌های مختلف، به موقع در سرکار خود حاضر نمی‌شوند. از طرفی به خاطر عدم وجود علاقه و رضایت، به موقع کارهای خود را تحویل نمی‌­دهند.

تعارضات میان­ فردی

وقتی کسی از شغل خود راضی نباشد و با محیط کار سازگاری پیدا نکرده باشد، از نظر سلامت فیزیکی و روانی به هم می­‌ریزد. همین عامل باعث می‌­شود با دیگر کارکنان به مشکل برخورد کند و پرخاشگری به وجود بیاید. این پیامد از عدم سازگاری شغلی می‌تواند بر زندگی شخصی فرد هم تأثیرگذار باشد.

کاهش کیفیت کار

عدم سازگاری شغلی، به هر دلیلی که باشد در کیفیت کار تأثیر می‌­گذارد، زیرا فرد نه علاقه دارند و نه برای کسب مهارت جدید به منظور ارتقا کیفیت کار خود، تلاش می­‌کند. بنابراین هیچگاه سازگاری شغلی را تجربه نمی‌کند.

مشکلات جسمی و روانی

این مورد تنها به شغل ختم نمی‌­شود، زیرا اگر هر کاری از سر علاقه نباشد، شاید مشکل جسمی نداشته باشد، اما ذهن آدمی را مشغول می­‌کند که می‌­تواند بر دیگر کارها نیز تأثیر بگذارد. حال اگر شغلی باشد که بیشتر وقت ما صرف آن خواهد شد، به مراتب پیامدهای بدتری بر زندگی جسم و روح ما خواهد گذاشت.

غیبت

غیبت به دو صورت ارادی و غیر ارادی است. در مورد افرادی که از شغل خود ناراضی هستند بیشتر غیبت ها به صورت ارادی است، زیرا علاقه­‌ای به انجام کار ندارند و به نوعی از مسئولیتی که دارند فرار می‌­کنند.

بازنشستگی زوهنگام

زمانی که شغل نتواند نیاز های فرد چه روانی و چه فیزیکی را برطرف کند، در درجه اول باعث عدم رضایت او می­‌شود و این فرد را وادار می­‌کند که خود را زودتر از موعد بازنشسته کند. در واقع نوعی ترک کار است، چه به صورت موقت یا حتی دائم.
بنابراین، نباید تنها به صرف رفع نیازهای مالی، شغلی را انتخاب کرد، زیرا زندگی ما را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. همه این عوامل و پیامدها مورد بحث قرار گرفت تا شما بیش از پیش با سازگاری شغلی آشنا شوید و بتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید.
حالا وقت آن رسیده است تا میزان پیشرفت‌­تان در این مهارت را بسنجید. برای این کار پرسشنامه­‌های متعددی وجود دارد، اما یکی از معتبرترین­‌ها را در ادامه به شما معرفی می­‌کنیم.

پرسشنامه سازگاري شغلي پورکبیریان

این پرسشنامه در قالب 22 سوال و 5 مولفه‌­ی رضایتمندی (سوال 1-6)، شخصیت شغلی (7-11)، رضایت­‌بخشی (12-15)، واکنشی نبودن (16-19) و تطابق فرد و شغل (20 - 22) به بررسی سازگاری شغلی می­‌پردازد.

پرسشنامه بر اساس طیف 5 گزینه­‌ای از خیلی زیاد (5)، زیاد (4)، متوسط (3)، کم (2) و خیلی کم (1) تنظیم شده است.

موارد

خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد
1.      در هر شرايطي قادرم به كارم ادامه بدهم.
2.      وقتي عامل مزاحمي به وجود مي‌آيد به خوبي با شرايط كنار مي‌آيم.

3.      وقتي عامل مزاحمي به وجود مي‌آيد قادرم شرايط جديد را تحمل كنم.

4.      كارهايي كه در محيط كارم بايد انجام دهم برايم رضايت بخش است.
5.      وقتي عامل مزاحمي به وجود مي‌آيد شرايط را به نحو مطلوبي تغيير می‌دهم.
6.      به راحتي قادرم بر روي كارهايم متمركز شوم.
7.      كارهايم را به موقع انجام ميدهم.
8.      وقتي وارد محيط كاريم مي شوم احساس مثبتي دارم.
9.      كارهايم غالبا روي هم تلنبار مي‌شوند.
10.  شغل من قادر نيست حتي كم‌ترين نيازهاي مرا تامين كند.
11.  در مدت اشتغال در اين سازمان، جابجايي‌هاي زيادي داشته‌ام.
12.  غالباً با تاخير به محل كارم مي‌رسم.
13.  در مقابل مشكلات كاری بدون مقدمه واكنش نشان مي‌دهم.
14.  در مجموع از شغل خود راضيم.
15.  علاقه‌ام به كاري كه انجام مي دهم باعث ادامه اشتغال من شده است.
16.  اگر كاري پيدا كنم كه فقط كمي بهتر از كار فعلي‌ام باشد كارم را ترك مي‌كنم.
17.  در صورت ادامه شرايط دشوار در محيط كاري باز هم قادرم به كارم ادامه دهم.
18.  فعاليت‌هاي شغلي من، در محل كارم مورد قبول سايرين است.
19.  فعاليت‌هاي شغلي من در محل كارم مورد قبول سرپرستم است.
20.  وظايفم را در محيط كار با آرامش و لذت انجام مي‌دهم.
21.  كارهايي را با مهارت و سرعت تمام انجام مي‌دهم .
22.  در مقايسه با ساير همكارانم دير به محل كارم مي‌رسم.
23.  بيشتر از همكارانم در محيط شغلی عصبي مي‌شوم.
24.  غالب اوقات در محيط كار غمگين و ناراحتم.
25.  در ارتباط با همكارانم دچار رنجش مي‌شوم.
26.  بيشتر اوقات از شرايط شغلی‌ام شاكي هستم.
27.  مواردي  شده است كه ارباب رجوع از من نزد سرپرستم شاكي شده اند.
28.  وقتي بيمار مي‌شوم و سركار نمي‌روم احساس خوبي دارم.
29.  اي كاش كار ديگري داشتم.
30.  در شغلي كه دارم ساعت‌ها كار كردن مرا خسته نمي‌كند.
31.  هر روز چيزهاي تازه‌تري در كارم ياد مي‌گيرم.
32.  در محيط كار به وجد مي‌آيم.
33.  خدا مرا براي اين شغل آفريده است.
34.  در مجموع فكر مي‌كنم سازگاری سغلی خوبی دارم.

نحوه نمره‌­دهی و تفسیر پرسشنامه پورکبیریان

دقت داشته باشید که سوالات 16 تا 19 به صورت معکوس نمره‌گذاری می­‌شوند. حداقل و حداکثر نمره در این پرسشنامه 22 و 110 می­‌باشد. هرچه نمره فرد به 110 نزدیک­‌تر باشد نشانه سازگاری شغلی بالا­تر است و بر­عکس.
در ضمن به منظور بررسی دقیق­تر در حوزه­‌های رضایتمندی (1-6)، شخصیت شغلی (7-11)، رضایت­‌بخشی (12-15)، واکنشی نبودن (16-19) و تطابق فرد و شغل (20 - 22) می­‌توانید جمع نمرات هر کدام از سوال­‌های مربوطه را بررسی کنید.

 سازگاری شغلی، تضمین‌­کننده سلامت جسم و روان

با توجه به این مقاله می­‌توان نتیجه گرفت که سازگاری شغلی یکی از مباحث مهم و کلیدی در هر شغل و حرفه است. به عبارت دیگر تا زمانی که فرد نتواند با شغل خود سازگار باشد، قطعاً در محیط کار و زندگی خانوادگی دچار مشکلاتی خواهد شد و از همه مهم‌­تر سلامت جسم و روان او به خطر می‌­افتد. بنابراین کسب مهارت سازگاری شغلی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
علاوه بر آن با توجه به اینکه قسمت عمده‌­ای از زندگی روزانه هر کس صرف شغل­ش می­‌شود، تیم کارلیب بر آن شد تا با مقالات آموزشی در این زمینه، به شما کمک کند.
کافی است در وب­سایت کارلیب به آدرس karlib.com  بروید تا گام مثبتی در جهت شناخت بهتر خود و توانمندسازی خودتان­‌ بردارید. درضمن نگران عدم سازگاری شغلی هم نباشید. کارلیب؛ پلتفرم کاریابی است که شما را جهت استخدام در شغل مورد نظرتان، یاری می‌­دهد.

 

 

 

‌‌‌

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • شروین سارمی
    ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۲۲

    چگونگی دستیابی به سازگاری شغلی رو مطالعه کردم امیدوارم روی من جواب بده
    پرسشنامه سازگاری شغلی رو انجام دادم و جالب بود
    تست روانشناسی استعداد شغلی یا تست تیپ شخصیتی کاش میذاشتید. به نظرم قبل از ورود به شغلی باید متوجه بشیم با اون کار سازگاری داریم یا نه

  • محسن صدیق
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • سجاد جمالی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

    خیلی خوب بود

  • بهمن فتحی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    شادکام و سلامت باشید

  • عباسعلی فاضلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • محمدعلی شکری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • امید رضا
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • یعقوب توفیق
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰

    چقد خوبین شما

  • محمدرضا یوسفی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۵

    مطالب بی نظیر بود

  • داوود رضا
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    محتوا خوبی بود

  • مسلم محسنی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۰

    چرا اینقد کم؟