عمومی و اجتماعی

درآمد جانبی چیست؟ چگونه درآمد جانبی داشته باشیم؟

درآمد جانبی چیست؟ چگونه درآمد جانبی داشته باشیم؟

داشتن یک درآمد جانبی خوب، این روزها که وضعیت اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست و اکثر افراد از گرانی و خرج‌‌های رو به افزایش گله مند هستند، یک مزیت محسوب ‌می‌شود.
در سال‌‌های گذشته، اکثر افرادی که دارای مشاغل آزاد بودند، وضعیت مالی مناسبی داشتند. امروزه به علت شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌‌های حاصل از آن، بسیاری از کسب و کارها رو به کسادی ‌می‌رود. به همین علت صاحبان مشاغل آزاد نیز اکثرا به جمع کارمندان پیوسته‌اند و از سختی معیشت گله دارند.

با این وجود باز هم ‌می‌توان روش‌‌هایی را برای کسب درآمد در نظر گرفت که از این طریق بتوان به راحتی درآمد بالایی کسب کرد. پیشرفت تکنولوژی، روش‌‌های نوین درآمدزایی را سر راه افراد جامعه قرار داده است که ‌می‌توانند به راحتی از آن بهره ببرند. اما قبل از هر چیز باید بدانیم درآمد جانبی چیست و از چه طریقی ‌می‌توان از آن استفاده کرد. شاید برایتان سوال باشد که چه کارهایی منجر به داشتن یک درآمد جانبی خوب ‌می‌شود؟ اگر شما هم دوست دارید یک درآمد خوب داشته باشید و راحت تر زندگی خود را بگذرانید، با ما همراه باشید.

درآمد جانبی چیست؟

اگر دقت کرده باشید، در دنیای امروز داشتن یک درآمد ثابت نمی‌تواند چندان رضایت بخش باشد و نیازهای فرد و خانواده را تامین کند. افرادی که در بخش فعالیت‌‌های کارمندی مشغول هستند و حقوق چندانی ندارند، نمی‌توانند به راحتی در مقابل این حجم تورم و گرانی ایستادگی کنند. از این رو اکثر افراد جامعه این روزها به دنبال یک درآمد جانبی هستند.
شاید در وهله اول آنچه که در مورد درآمد جانبی به ذهن می‌رسد، همان شغل دوم در کسب و کارهای سنتی است. البته بهتر است بدانید، درآمد جانبی که مدنظر است، بسیار فراتر از یک شغل دوم معمولی است که افراد در گذشته انجام می‌دادند.

درآمدهای جانبی با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی داشته‌اند. بدین ترتیب که می‌توان یک بار فعالیت‌‌هایی را انجام داد و در آینده به صورت ممتد از سود آن استفاده کرد.
این درآمد بسیار راحت‌تر از نحوه انجام کارهای سنتی است. هرچند ممکن است درآمد جانبی از روش‌های سنتی قدیمی نیز به دست آید؛ اما بدون شک با توجه به این که افراد مشغله کاری زیادی دارند و انرژی کافی برای انجام کار فیزیکی را ندارند، این کار می‌تواند کم‌کم به حاشیه رانده شود.

کارهای جانبی درآمدزا با تکنولوژی‌‌های امروزی، جایگزین روش‌‌های سنتی کسب و کار می‌شود. نمی‌خواهیم کارهای با حقوق ثابت را نفی کنیم.
هرچند که می‌دانیم داشتن یک حقوق ثابت باعث می‌شود که تا حدود آرامش خاطر برای تامین نیازهای اولیه ایجاد شود. ولی برای داشتن زندگی راحت تر و آزادی مالی بیشتر بدون شک نیاز دارید تا یک درآمد جانبی را در کنار حقوق ثابت خود و یا درآمدهای کسب و کار سنتی خود داشته باشید.

با توجه به مواردی که ذکر شد، هرچه سریعتر به این شبکه درآمدزایی جانبی وارد شوید، سریع تر نیز از آن بهره می‌برید. بدین صورت که تکنولوژی‌‌های روز دنیا را مورد استفاده قرار می‌دهید و به راحتی یک شغل پردرآمد و با صرف انرژی کمتر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر زندگی خود را بگذراند.
هر چند ممکن است تاکنون به این نتیجه رسیده باشید که چرا اکثر افراد به سمت کسب درآمد اینترنتی می‌روند و به دنبال درآمد جانبی هستند. اما بهتر است از مزایای این کسب و کارها نیز مطلع شوید.

مزایای کسب درآمد جانبی

درآمد جانبی مزایای مختلفی دارد. همین امر باعث می‌شود افراد زیادی به سمت آن گرایش داشته باشند.
برخی از مزایای این نوع درآمد در زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1. یک بار تلاش و درآمد طولانی مدت

با توجه به اینکه برای اکثر کسب و کارهای امروزی شما یک بار تلاش می‌کنید و مرتباً درآمد به سمت شما می‌آید، وقت گذاشتن برای آن بسیار با ارزش است.
به عنوان مثال راه اندازی یک شبکه فروش یا فروشگاه اینترنتی یک بار هزینه دارد و شما تا زمانی که این فروشگاه دایر است، درآمد خواهید داشت.

2. ایجاد استقلال مالی 

درآمد جانبی باعث می‌شود تا به سمت استقلال مالی پیش بروید وقتی که درآمد جانبی را برای خود ایجاد می‌کنید در اثر دارید خود را برای داشتن استقلال مالی آماده می‌کنید نیاز زیادی بگذارید، اما این وضعیت آنقدرها هم ادامه دار نیست و بعد از مدتی یا حجم کارهای‌تان خیلی کم می‌شود یا اینکه کاملاً نیاز به کار نخواهید داشت و بنیان درآمدزایی خود را که تثبیت کنید به راحتی می‌توانید درآمد خوبی تا مدت‌‌های طولانی از آن کسب کنید.

3. درآمد بالاتر نسبت به مشاغل سنتی

درآمد جانبی با روش‌‌های نوین که امروزه وجود دارد به مراتب راحت تر از کسب و کارهای قدیمی است.
به نسبت وقتی که برای یک شغل سنتی می‌گذارید، با این روش درآمد بیشتری کسب می‌کنید.
از این رو اگر کارمند هستید و عصرتان را به دنبال یک شغل با درآمد بالا هستید، سراغ کسب و کارهای اینترنتی بروید.

شما می‌توانید با آموزش یکی از این روش‌‌ها به سرعت با چند ساعت کار روزانه درآمد بالایی کسب کنید. البته انتخاب یک کسب و کار مناسب نیازمند داشتن آگاهی است.
بهتر است انواع کسب و کارها را که می‌توان با آن‌‌ها درآمد جانبی کسب کرد، بشناسید. همچنین بدانید برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چه کارهایی باید انجام دهید.

روش‌‌های کسب درآمد جانبی

روش‌‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌‌ها درآمد کسب کنید که مهم ترین آن‌‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف

اگر سرمایه‌ای دارید که نمی‌دانید با آن چه کنید، می‌توانید از بازارهای مختلفی که امروزه وجود دارند بهره ببرید. به عنوان مثال می‌توانید یک بار آموزش بورس ببینید و در آن فعالیت کنید. همچنین در زمینه ملک سرمایه گذاری کنید و با اجاره دادن یا ساخت و ساز درآمد بالایی کسب کنید.

2. استفاده از توانایی و علم و هنر خود 

اکثر ما علم یا هنری داریم که ممکن است دیگران به آن نیاز داشته باشند. می‌توانید بسته‌‌های آموزشی در این زمینه تهیه کنید و آن‌‌ها را در فروشگاه‌‌های اینترنتی یا شبکه‌‌های اجتماعی به فروش برسانید. حتی می‌توانید کلاس‌‌های آموزشی آنلاین برگزار کنید.

3. راه‌اندازی شرکت تولیدی یا بسته بندی 

اگر بازار هدف خود را با دقت انتخاب کنید، تولید و صنعت نیز می‌تواند در قالب یک کارگاه کوچک به شما کمک شایانی کند. حتی می‌توانید برای راه اندازی آن تسهیلات دریافت کنید. برای این منظور ممکن است در ابتدا فعالیت زیادی نیاز داشته باشید؛ اما پس از راه اندازی کارگاه خود، با کار کمی می‌توانید سود بالا دریافت کنید.

4. راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

از مهم ترین روش‌‌های کسب درآمد در خانه و به صورت دورکاری، درآمد از طریق اینترنت است.
همچنین این کسب و کار مهم ترین نوع درآمد جانبی است که مزایای زیادی دارد.
راه‌‌های جالب پول درآوردن از طریق اینترنت این روزها کم نیستند. با آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی، می‌توان حتی در منزل نیز درآمد بالایی کسب کرد.
این کار برای کسانی که مهارت‌‌های رایانه و اینترنت را دارند، بسیار ساده است. البته امروزه با یک گوشی هوشمند نیز می‌توان کسب و کار خود را راه انداخت و از آن سود برد.
مساله ای که وجود دارد این است که برای شروع کسب و کار اینترنتی و درآمد جانبی از این طریق چه باید کرد؟ چه مقدار سرمایه و چه ابزاری برای این کار نیاز است؟

فضای اینترنت بسیار گسترده است و می‌توان روش‌‌های مختلفی را برای درآمدزایی در این محیط پیدا کرد. برخی از متداول‌ترین روش‌‌های کسب درآمد آنلاین در ادامه معرفی می‌شوند.

الف. طراحی سایت و برنامه نویسی

با توجه به اینکه کسب و کارهای اینترنتی این روزها گسترش یافته‌اند، افراد زیادی نیاز دارند تا طراحی سایت برای آنها انجام گیرد. همچنین برنامه نویسی در بخش‌های مختلف نیز می‌تواند موثر باشد.
در صورتی که بتوانید این علم را یاد بگیرید می‌توانید درآمد بسیار بالایی از این طریق کسب کنید.  پروژه‌‌های مختلفی که در این زمینه انجام می‌دهید شما را به یک درآمد جانبی عالی می‌رساند.
حتی می‌توانید برای خودتان یک سایت طراحی کنید و از آن استفاده کاری کنید. همچنین با برنامه نویسی، اپلیکیشن‌‌های را طراحی کنید و به فروش بگذارید.

ب. سئو و بهینه‌سازی سایت

سئو و بهینه سازی سایت یکی از کارهایی است که امروزه تمام کسب و کارهایی که وبسایت دارند، به آن نیاز دارند. کسانی که در زمینه فروش محصولات و یا خدمات خود در سایت‌‌های مختلف کار می‌کنند، باید به گونه‌ای بهینه سازی را انجام دهند که در موتورهای جستجوگر من جمله گوگل اول صفحه اول باشند. این کار سبب می‌شود تا سریع تر دیده شوند و بدین صورت کسب و کارشان رونق بیشتری داشته باشد.
انجام این کار توسط یک متخصص سئو انجام می‌گیرد. اگر می‌خواهید یک درآمد جانبی داشته باشید این گزینه را هم مد نظر قرار دهید. اگر دوره‌های آموزش‌‌ سئو را ببینید و در این زمینه کار کنید به راحتی می‌توانید درآمد بالایی از این طریق کسب کنید. زیرا بازار کار خوبی دارد.

پ. کسب درآمد از شبکه‌‌های اجتماعی

شاید باورتان نشود، اما امروزه می‌توان از طریق اینستاگرام و سایر شبکه‌‌های اجتماعی درآمد بسیار بالایی کسب کرد. بلاگرهای که ممکن است شما هم آنها را در محیط اینستاگرام ببینید، با جمع کردن دنبال کننده‌‌های زیاد و  گذاشتن تبلیغ، به راحتی میلیون‌ها تومان در ماه درآمد دارند.
کسب درآمد از اینستاگرام این روزها رایج شده است. برای این کار فقط کافی است در دوره‌های آموزشی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید و تعداد زیادی فالوور جمع کنید.
در ادامه با فعالیت چند ساعته و حتی کمتر در روز و گذاشتن تبلیغ مابین پست‌‌های و استوری‌‌های خود، درآمد بسیار خوبی را می‌توان کسب کرد.  اینفلوئنسرها این روزها جزو پردرآمدترین مشاغل اینترنتی هستند.

ت. راه اندازی فروشگاه اینترنتی 

یکی دیگر از روشهای کسب درآمد در خانه، ایجاد فروشگاه اینترنتی است. اگر می‌خواهید بدانید از این فروشگاه چگونه پول در بیاوریم، باید به این نکته توجه کنید که نیاز نیست حتماً خودتان محصول و یا خدماتی برای فروش داشته باشید. می‌توانید به عنوان یک واسطه بین شرکت‌های تولیدی و مشتریان آنها فعالیت خود را شروع کنید.

این فروشگاه‌‌ها یک بار راه اندازی می‌شود. شما با می‌توانید با پست و باربری‌‌ها قرارداد ببندید و بدین صورت با ارسال سفارش مشتری به راحتی سود خود را از این طریق کسب کنید و درآمد جانبی خوبی داشته باشید. البته در این روش کسب درآمد جانبی، بازاریابی نقش بسیار مهمی دارد. باید فعالیت‌های بازاریابی خود را موثر و مفید انجام دهید و از این طریق مشتریان بیشتری را به فروشگاه خود هدایت کنید.
همچنین اگر خودتان خدمات و یا کالاهایی برای فروش دارید علاوه بر تبلیغات برای فروشگاه خود، باید برای این خدمات و محصولات نیز تبلیغات مفید داشته باشید. ساخت فروشگاه اینترنتی جزو پردآمدترین روش‌‌هایی است که برای داشتن یک درآمد جانبی خوب می‌توانید از آن بهره ببرید.

ث. به‌صورت دورکاری، محتوا تولید کنید

یکی دیگر از ایده‌های کسب درآمد از اینترنت، تولید محتوا است که اتفاقا روز به روز به تقاضای آن اضافه می‌شود. افراد برای وب سایت یا اینستاگرام‌شان به محتوا نیاز دارند.
پس اگر شما به این کار علاقه داشته باشید، می‌توانید انجامش دهید. برای شروع می‌توانید از سایت‌های کاریابی مثل کارلیب استفاده کنید، اما پیشنهادمان این است که ابتدا در دوره‌های آموزش تولید محتوا شرکت کنید و بعد از مدتی که دستتان راه افتاد، خودتان یک سایت شخصی بزنید و روی آن کار کنید.

البته راه‌‌های کسب درآمد بسیار زیاد هستند که بسته به علایق خود می‌توانید از آن‌‌ها درآمد جانبی و زیادی کسب کنید. برای این که هر کدام از انواع کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کنید، باید اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشید.

 

نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اگر جزو افرادی هستید که تاکنون چندان با روش‌‌های کسب درآمد اینترنتی سروکار نداشته اید، احتمالا در ابتدا سردرگم می‌شوید، اما نگران نباشید، تکنولوژی جدید آنقدرها هم که تصور می‌کنید سخت نیست.
فقط باید قوانین آن را بدانید، سپس به آن وارد شوید. ممکن است برخی فعالیت‌‌ها در فضای اینترنت، نیاز به ایجاد امنیت کافی برای حساب کاربری یا مالی‌تان داشته باشد، قبل از هر اقدامی باید در این زمینه حرفه ای عمل کنید. مراحل مختلف برای شروع کسب و کار اینترنتی به صورت زیر است.

  1. علایق و مهارت‌‌های خود را بررسی کنید؛
  2. روش‌‌های کسب درآمد از اینترنت را در زمینه توانمندی‌‌های خود پیدا کنید؛
  3. هزینه‌‌های احتمالی اولیه را برای شروع کسب و کار برآورد کنید؛
  4. برنامه ریزی مالی و کاری داشته باشید؛
  5. ابزار مورد نیاز را تهیه کنید؛
  6. مجوزهای لازم را دریافت کنید؛
  7. نیروهایی را که احتمالا برای کسب و کار خود نیاز دارید، استخدام کنید؛
  8. از افراد صاحب نظر در زمینه کسب و کار خودتان مشورت بگیرید تا درآمد جانبی بیشتری داشته باشید؛
  9. بازاریابی یا روش‌‌های توسعه کسب و کارتان را فرآگیرید؛
  10. انگیزه کافی داشته باشید و با مشکلات اول راه عقب نکشید؛

با توجه به این که برای راه اندازی یک کسب و کار پردآمد یکی از مهم ترین کارهایی که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید، طراحی سایت به خصوص سایت‌‌های فروشگاهی است، بهتر است با سایت یا افراد در این زمینه نیز آشنا شوید.

ساخت فروشگاه اینترنتی برای کسب درآمد جانبی، بدون هیچ دانش فنی!!

هر چند برای کسب درآمد اینترنتی در خانه به دفتر کاری نیاز ندارید؛ اما ابزار مبتنی بر تکنولوژی‌‌های روز دنیا مانند سایت و فروشگاه حتما به کارتان می‌آید. همچنین با راه اندازی سایت می‌توانید خودتان را یک فرد حرفه ای در بازار هدف نشان دهید.
نیازی نیست خودتان دست به کار شوید، آموزش ببینید و برای فروش محصولات و خدمات‌تان، فروشگاه اینترنتی را با بدون دانش کدنویسی راه اندازی کنید. این کار را می‌توانید به کمک افراد و یا تیمی حرفه‌ای مثل پرتال انجام دهید.
پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید از خدمات دیجیتال مارکتینگ نوین همچون تبلیغات در گوگل، سئو و بهینه سازی سایت، رپورتاژ آگهی و... برای حرفه‌ای عمل کردن فروشگاه خود و افزایش فروش محصولاتتان استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مشتریان خود را به سوی فروشگاه هدایت و درآمد بیشتری داشته باشید.

معصومه حسنی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عزیز مرتضوی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵

    مطالب بی نظیر بود

  • غلام نامور
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰

    خیلی خوشحالم که هستین

  • محمدحسن خوئینی ها
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • علیرضا طالب زاده
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • امید شکیبا
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵

    دستخوش

  • عبدالحسین مهرابی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • حامد مختاری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    چرا اینقد کم؟

  • سیدعلی مجد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • محمدحسین قشقایی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • سیدعلی تقی زاده
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

    محتوا خوبی بود

  • حسین میرزایی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۵۰

    مطلب خوبی بود